22 Şubat 2011 Salı

DERS 1 Başlamak

  • Genel Konular
  • Genel Takdim
  • Gurup Çalışması
  • Örnek Eller

GENEL KONULAR

Elin oynanması

·       Sanzatu ve koz kontratlarında löve almak
·       Renge uymak, defos etmek, çakmak
·       Ataklar: Sekansın başı; onörden küçük
·       Ortak ile oynamak
·       Deklaran ve yer.

Deklarasyon

·       Deklarasyon fikri: Ortaklar uzlaşır
·       Deklarasyon lisanı: seviye ve renk
·       Deklarasyon merdiveni
·       Zon prim seviyeleri

GENEL TAKDİM

Bu ilk ders olduğuna göre önce kendinizi sınıfa tanıtın, daha sonra öğrencileri tanıtın. Bunun en iyi şekli öğrencilerin sıra ile isimlerini söyleyip kendileri hakkında bir iki cümle söylemeleridir. Öğrencilere niye briç kursuna geldiklerini sorabiliriz veya daha önce hiç briç oynayıp oynamadıklarını sorarız. Buradaki fikir, öğrencilerin kendilerini masalarındaki arkadaşları ile rahat hissetmelerini sağlamaktır.

Her öğrencinin söyleyeceklerini dinlemeliyiz. Daha sonra isimlerini hatırlama-mıza yardımcı olacak ipuçları bulabiliriz. (Bu, üç köpeği olan Mehmet Bey.) Başlangıçta isim kartları kullanmak iyi olur. Her öğrenciye adı ile hitap etmek faydalı olur.

Tanıştırmadan sonra oyunu anlatmaya başlayın. Önemli olan öğrencilerin iştirakini sağlamaktır. Şöyle diyebilirsiniz:

         “Buraya briç öğrenmeye geldik. Haydi başlayalım.”

GURUP FAALİYETİ

Alıştırma Bir: Löve Almak

Giriş

“Briç löve almaya dayalı bir oyundur. Whist denilen benzer bir oyundan geliştirilmiştir. Önce, löve almanın ne olduğunu anlamanız ve briçte kullanılan terimlerin neler olduğunu öğrenmeniz için Whiste dayalı b ir alıştırma yapacağız. Briçle aşina olanlar için löveleri saymanın yeni bir yolunu size göstereceğim. Böylece müsabaka briçi olan ikili turnuva ve takım maçlarına katılmak isterseniz sizin için kolaylık olur.”

Talimatlar

“Kuzey kartları karıştırır ve solundaki oyuncudan başlayarak teker teker kartları dağıtır. Saat yönünde kapalı olarak herkeste 13 kart oluncaya kadar dağıtın.”

“Herkes önündeki kartları alsın ve pikleri yan yana koyun. Pikin ne olduğunu bilmeyen var mı? (Bu sorudan sonra nefesimiz tutarız.) Körleri, karoları, treflileri her renkteki kartları kendi aralarında yan yana koyun. Siyah ve kırmızı renkleri ayırırsanız elinizi daha kolay görürsünüz.”

“Doğu bir kartı masaya açık koyarak oynar. Buna atak etmek denir. Diğer oyuncular saat yönünde sıra ile bu renkten bir kart oynarlar. Buna renge uymak denir. Dört oyuncu birer kart verince bu hamle tamamlanmış olur. Bu dört kartın toplamına löve denir. Renge uyamıyorsanız (elinizde o renkten kart yoksa) başka bir renkten bir kart verin. Buna defos etmek denir.

“Kartlar büyüklük sırasına göre astan başlar, rua, dam vale onludan ikiliye kadar gider. Löveye en büyük kartı veren oyuncu o löveyi kazanır. Löveyi kazanan oyuncu bir sonraki löveye ilk kartı oynar.”

“Löveyi kazandıysanız, kartınızı kapatın ve önünüze düşey olarak koyun. Löveyi kaybederseniz, kartınızı kapatın ve önünüze yatay olarak koyun. Bu şekilde kazandığınız ve kaybettiğiniz lövelerin sayısını saymak kolay olur. Oynadığınız bütün kartlar önünüzde durur.”

“Bütün kartlarınız bitene kadar oynayın. Toplam kaç löve olacaktır?”

Daha önce briç oynamış olan öğrenciler soru sormaya başlarlar: koz nedir? Deklaran kimdir? Masalarındaki diğer arkadaşlarına deklarasyonun nasıl olacağını söylemeye başlayabilirler. Alıştırmanın bu kadar basit olmasından sıkıntı duyduklarını dahi söylemeye başlayabilirler. Öğretmen olarak en baştan başlamakta ısrar edin. Sınıftaki birçok öğrenci bundan yararlanacaktır. Sabırsız öğrencilere bir sonraki alıştırmanın daha zor olacağını söyleyin.

Bazı öğrenciler hangi kartı oynayacaklarını bilmedikleri için sıkıntı çekebilirler. Size sorabilirler. Bunun bir tecrübe olduğunu söyleyin. Birinin söylemesini beklemekten ziyade herhangi bir kartı oynayıp ne olduğunu görmek daha iyidir. Bu alıştırmanın gayesinin atak etmek, renge uymak defos etmek ve löveyi kimin kazandığını anlamak gibi konuları öğrenmek olduğunu hatırlatın. İlk briç eli için öğrenilecek çok şeydir bunlar.

Takip

“Kazandığınız kartları açın: önünüzde düşey olarak yerleştirilmiş olan kartları. Kimse büyük olmayan bir kart ile löve kazandı mı? Niye küçük bir kart löve kazanabilir sizce?

Öğrenciler büyük kartlar löve kazandığı halde, büyük kartlar daha önce oynanmışsa küçük kartların da löve kazanabilmesinin mümkün olacağını kabul etmelidirler. Oyunculardan birinde bir renkte çok sayıda kart olursa bu mümkündür.

“Kaybettiğiniz kartları açın: önünüzde yatay olarak yerleştirilmiş kartları. Büyük bir kart ile löve kazanamayan kimse oldu mu?”

Öğrenciler bazen hiç el tutamadıkları için löveye ilk kartı oynama şansları olmadığından büyük kartlarından bazılarını defos etmek durumunda kaldıklarının farkına varabilir. Bazen de başka bir kişi daha büyük bir kart oynayarak onların büyük kartını ezer.

Netice

“Yalnız birkaç dakikadır buradasınız ve şimdiden lövenin ne olduğunu, renge nasıl uyulduğunu ve defos etmeyi biliyorsunuz. Lövenin hem büyük kartlarla hem de uzun renkteki küçük kartlar ile kazanıldığını gördünüz.”

Alıştırma İki: Kazanacağınız Löveleri Tahmin etmek

Giriş

“Bu defa, hangi kartlarınızın löve kazanacağını tahmin edin. Daha önce oynamış olsanız bile bu kolay değildir.”

Temel briç kursundaki bir problem de bazı öğrencilerin daha evvel briç veya başka bir kart oyunu oynamamış olmalarına rağmen bazılarının biraz briç bilmeleridir. Daha tecrübeli öğrencileri de bu alıştırma ile biraz zorlayabiliriz. “Öğrencilerin hangi kartla löve kazanacaklarını tahmin etmeleri kolay değildir.” Deyin. Bunu yapabilen biri olursa öğrencilerin size bildirmesini isteyin.

Talimatlar

“Dağıtan saat yönünde sıra ile değişir. Bu defa Doğu dağıtırken size ikinci alıştırma hakkında bilgi vereceğim. Hala sanzatu dediğimiz kozsuz oyun (löveye verilen en büyük kartın löveyi kazandığı) oynuyorsunuz. Hala kendi başınıza oynuyorsunuz, ortağınız yok. Şimdi hangi kartlar ile löve kazanacağınızı tahmin edin.”

Öğrenciler asların löve alacağını düşünürler. Ruanın bazen löve alıp bazen löve kazanacağını ama her zaman olmayacağını fark ederler. Sınıfta dolaşıp yardıma ihtiyacı olanları yardım edin.

“Herkes kaç löve kazanacağını tahmin ettikten sonra eli oynayın; dağıtanın solundaki oyuncu Güney ilk löveye atak eder.”

Takip

“Hiç sürpriz oldu mu? Löve alacağını düşündüğü kart ile löve kazanamayan oldu mu?”

Öğrenciler gözlem yapma güçlerini geliştirmeye başlarlar. As uygun yerde olmadığı için rua löveyi kazanamadı. Bir kartın uygun yerde olması konusuna girecek zaman değil henüz. Ancak öğrencilerin tecrübe kazandıklarını görürsünüz.

         “Kazanacağını düşünmedikleri bir kart ile löve kazanan oldu mu?”

Öğrenciler bu konuda düşüncelerini açıklamaya çalışırlar.

Netice

“Elinizdeki hangi kartın löve kazanacağını tahmin etmek zordur. Bunu yapmaya çalışarak meraklı olacaksınız. Bu olunca hafızanız güçlenir. Büyük kartlar çoğunlukla löve kazanırlar ama uzun renklerdeki küçük kartlar da bazen löve kazanır.”

Alıştırma Üç: Atak

Giriş

“Şimdiye kadar herhangi bir kartı atak ettiniz. Büyük kartınızı hemen oynamak mı yoksa daha sonraya saklamak mı gerektiğini merak ediyorsunuzdur. Yere bir el hazırlayalım ve bu sizin eliniz olsun; ne atak edeceğinizi seçmeniz gerekiyor.”

Talimatlar

“Her oyuncu bir rengi eline alsın; biriniz pikleri, diğeri körleri vs. Kartları yelpaze gibi açabilirsiniz ama yere açarken kartları dört rengi kolonlar halinde sıraya koymak adettendir.

Pikleri olan oyuncu, as 3 ve 2’yi bir kolona koy. Diğer pikleri kapat. Körleri olan oyuncu, ası piklerin yanında bir kolona koy. Karolardan rua, dam, vale, 19, 9 ve 8. Bunları da körün yanında bir kolona koyun. Son olarak trefliler as, 3 ve 2. Bunları da bir kolona koyun.”

Öğrencilere diğer kartları kapatmalarını söyleriz. Zira bu ele yoğunlaşmalarını istiyoruz.

“Kuzey, senin görevin gurubunun bu elden hangi kartı atak etmeyi kararlaştırdığını ve kaç löve almayı ümit ettiğini tespit etmektir. Hala sanzatu oynuyorsunuz. Löveye konulan en büyük kart o löveyi kazanır.”

“Bu arada, konuşmaları idare etmeyi sıra ile bir sonraki arkadaşa geçiririz. Bir sonra Doğu daha sonra Güney ve Batı liderlik yaparlar.”

Takip

“Her guruptan raporu alalım. Hangi kartı atak edersiniz ve kaç löve almayı ümit edersiniz?

Öğrenciler genellikle karo atağının en iyisi olacağını ve sekiz löve kazanacaklarını söylerler. Tecrübeli acemiler, dördüncü kartı atak etmeyi önerebilir. Bu kuralı duymuş olmalarına rağmen sekansın başındaki kartın atak edileceğini bilmezler. Öğrencileriniz maksimum sayıda löve almak için aslarını hemen çekmemeleri gerektiğini anlamış olmalıdırlar. Öğrencilerden biri dördüncüyü atak etmekten bahsederse, dersi bir sonraki aşamaya geçirmek için şöyle konuşuruz:

“İyi ki dördüncü karttan bahsettin. Ortağın olmayınca istediğin karoyu oynayabilirsin. Ortağın ile oynarken atak ettiğin kart ile ona bir mesaj vermeye çalışırsın. Atak yaparken iki prensip vardır: birincisi, sekans varsa onun başındaki kart atak edilir; ikincisi, sekans yoksa küçük bir kart çıkılır. Bu prensibe uyarak hangi karoyu atak edersiniz? Karolarınız dam, vale 10, 9, 8, 7 olsaydı ne çıkardınız? Farz edelim karolarınız rua, 6, 4, 3 olsaydı ve löve sağlamak için en iyi şansınız karolar olsaydı ne çıkardınız?”

Netice

“Başlangıçta büyük kartlarınızı aslarınız çekmemenin, onları saklamanın doğru olduğuna karar verdiniz. Ortağınız olmayınca sekanstan hangi kartı atak ettiğiniz önemli değildir ama ortağınız olunca, sekansın tepesini seçersiniz. Bu şekilde renkteki kartlarınız hakkında ortağınıza bir mesaj vermiş olursunuz. Sekans yoksa küçük bir kart atak edin: kural olarak tepeden dördüncü kartı.”

Alıştırma Dört: Ortakla Oynamak

Giriş

“Size müthiş bir eğlence geliyor. Karşınızda oturan kişi, (ortağınız) ile beraber çalışacaksınız. Ortağınıza yardımcı olun, onun yaptığını beğenin, düşünce tarzını anlamaya çalışın. Oyunda ne kadar başarılı olacağınız şansınıza, becerinize ve ortağınız ile ilişkinize bağlıdır.”

Talimatlar

“Güney kartları dağıtır. Hala sanzatuda oynuyorsunuz: lövede ilk oynanan renkteki en büyük kart löveyi kazanır. Batı, fazla löve sağlamak için en uzun renginden atak et. Uzun renginde sekans kartlar varsa sekansın tepesindeki kartı atak et, yoksa küçük bir kart.

“Batı atak ettikten sonra, kartlarınızı kapatın ve atak edilen kartı inceleyin. Batının en uzun rengi hangisidir? Bu renkte batının en az kaç kartı olmalıdır? Bu kart Batının elindeki bu renkteki diğer kartlar hakkında ne söylüyor?”

Bu gözden geçirme, atağı yapma hakkındaki düşünceleri özetler. Öğrenciler herkesin sekans başından mı atak ettiğini öğrenmek isterler. Ortağın rengini dönmek fikri burada anlatılır.

“Şimdi elin geri kalanını, bu defa karşınızdaki oyuncu ortağınız olarak, birlikte mümkün mertebe fazla löve almak maksadıyla oynayın. Ortağınız bir löveyi kazanıyorsa bunu sizin de almaya çalışmanıza gerek yoktur. Ortağınızla işbirliği yapın.”

Öğrenciler ortaklarıyla birlikte löve almaya çalışsınlar. Renkleri bloke edeceklerdir, aynı löveyi ikisi birden kazanacaklardır, ortağının rengini dönmeyi unutacaklardır ve genellikle ne olduğunu pek anlayamayacaklardır. Bu aşamada biraz sıkıntı hissedebiliriz ama buna gerek yoktur. Alıştırmanın gayesi, ortakla birlikte çalışarak löve kazanmayı ve atak konusunda bir iki prensibi uygulamayı öğrenmektir.

Takip

         “Ortakla oynama tecrübesi esnasında başınıza gelenleri anlatın bakalım.”

Ortakla oynamanın zevkleri ve sıkıntılarını birkaç dakikalığına dinleyin.

Netice

“Ortağın atağı, hangi renkte löve alma ümidiniz olduğuna dair ortağınızın düşüncelerini size aktarır. Sanzatu oynarken ortağınız en uzun rengini atak eder. Ortağınızın sekans halinde kartları varsa en büyüğünü, yoksa küçük bir kart atak eder. Ortağınızla işbirliği yaparak onun atak ettiği renkte löve kazanmaya çalışırsınız. İkiniz birlikte mümkün mertebe en fazla löve kazanmak istersiniz.”

Alıştırma Beş: Koz kontratında oynamak

Giriş

“Buraya kadar, bütün eller sanzatuda oynandı: löveye ilk oynanan renkteki en büyük kart löveyi kazanır. Şimdi bir kozunuz olacak. Bu defa kozu ben belirleyeceğim ama ileride ortağınızla birlikte kendiniz için en iyi kozu belirlemeyi öğreneceksiniz.

“Bu defa koz kördür. Kör üstün renktir. Burada çakmak diye yeni bir oyun ortaya çıkıyor. Çakmak (koz olmayan bir löveye koz kartı vermek) defos etmek ile aynıdır. Löveye ilk oynanan renkte kartınız yoksa koz verebilirsiniz. Bir löveye oynanan renge uyamıyorsanız, başka bir renkten defos ettiğinizde o löveyi kaybedersiniz. O löveye koz verirseniz onu kazanırsınız. Koz oynanırken hatırlayacağınız dört husus vardır:
·       Renge uymak zorundasınız. Bir löveye ancak o renkte kartınız yoksa koz verebilirsiniz.
·       Çakmaya mecbur değilsiniz. Ortağınız ♦A oynarsa ve sizde karo kalmamışsa, rakipler buna çakmadığı sürece, ortağınızın ası löveyi kazanacağı için siz başka bir kart defos edebilirsiniz.
·       Bir löveye birden fazla oyuncu çakarsa, en büyük koz löveyi kazanır.
·       Koz oynamak mecburiyeti yoktur. Her oyuncu yeni löveye ilk kartı oynayacağı zaman koz oynayıp oynamamakta serbesttir. Siz oynadıkça size yardımcı olacak prensipleri geliştireceğiz.”

Talimatlar

“Batı dağıtır. Ortağınız ile kör koz olmak üzere oynuyorsunuz. Şimdi, sanzatuya atak eder gibi atak edin. Koz kontratında atakları daha sonra konuşacağız.”

Bu alıştırmanın gayesi koz kontratında oynamayı öğrenmektir. Öğrenciler, koz olmayan kısa bir renkten (bir veya iki kart) atak etmenin faydalı olabileceğinin farkına varırlar.

Takip

         “Kozda oynamayı mı sanzatuda oynamayı mı tercih ediyorsunuz?”

Cevaplar kimde daha uzun koz olduğuna bağlı olarak değişir.

         “Farkı neydi?”

Öğrenciler kısa renklerin de işe yaradığının farkına varmış olmalılar.

“Bir renkte kartınız yoksa ona şikan denir.
  Tek kartınız varsa singleton, iki kartınız varsa da doubleton denir.”

Tek kartı veya iki karttan atak etmek genellikle fazla önemsenir. Koz kontratına tek kartı atak etmenin iyi olabileceğini ama en kuvvetli renkten atak etmenin de sağlam bir fikir olduğunu belirtin.

Netice

“Oynamanın iki türü vardır: sanzatu (kozsuz) löveye ilk oynanan renkte oynanan en büyük kart löveyi kazanır; kozlu, en büyük kart hala löveyi kazanır ama bir löveye oynanan en büyük koz diğer bütün kartları yener.”

Alıştırma Altı: Deklarasyonun dili

Giriş

“Arkadaşlarınızla briç oynamaya oturduğunuzda elinizi ortağınıza deklarasyon ile anlatacaksınız ama bunu özel bir dil ile yapacaksınız. Bunun nasıl olacağını görmeye hazırız.
“Deklarasyonun dili hakkında iyi haber: çok az kelime var. Konuşma iki kısımdan oluşur: birincisi birden yediye kadar bir sayı; ikincisi beş kelimeden biridir: trefli, karo, kör, pik ve sanzatu. 1♠ bir deklaredir, bir sayı ve bir kelimeden oluşur.”

Talimatlar

“Bir deklare düşünün, bir sayı ve bir kelime, kulağa nasıl geliyor bir duyalım.”

Öğrenciler 1♣’den 7SA’ya kadar bir şeyler söylerler.

         “Ne anlama gelir? Tahmin etmeye çalışın ne dersiniz?”

Öğrenciler sayıların alınacak löveler ile bir ilgisi olduğunu kelimelerin de oynanacak renk veya sanzatu olduğunda karar kılarlar.

“İsterseniz bütün löveleri almayı taahhüt edebilirsiniz. En büyük sayı 7 olduğuna göre 13 löve 7 ile belirtilir. Çoğunluğu sağlamanız için altıdan fazla löve almanız gerekeceğinden, söylediğiniz sayı altının üzerinde almayı taahhüt edeceğiniz löve sayısını belirtir. İlk altı löveye İngilizce kitap (book) denir.”
“Şu kontratlarda kaç löve almanız gerektiğini hesap edin.”

1) 2♣                            2) 4♠                            3) 7SA                4) 3SA
5) 5♠                            6) 1♥                            7) 6♣

Buradaki cevapların doğru olarak bulunmasını sağlayın.

Takip

Cevapları kontrol edin.
“Arttırma, dağıtan oyuncudan başlayarak saat yönünde her oyuncuya deklare verme şansı tanınarak yapılır. Bir oyuncu deklare verebilir veya pas geçebilir. Konuşmalar, üç oyuncu arka arkaya pas geçinceye kadar devam eder. Son verilen deklare kontrat olur.
“Her deklare bir öncekinden daha büyük olmak mecburiyetindedir. Bunun için renkler en küçük olarak trefliden başlar, sonra karo, kör, pik ve sanzatu olarak büyür. Eğer daha evvel söylenen renkten daha küçük bir renk deklare etmek isterseniz sayıyı bir büyütmeniz gerekir. Bunu kolayca deklarasyon merdiveninde görebilirsiniz.”

Öğrencilere kitaplarındaki birinci bölümdeki deklarasyon merdivenine bakmalarını söyleyin.

Netice

“Her deklare (altı löveye ilave olarak) alınacak löve  sayısını ve deklare verenin koz olarak önerdiği rengi belirtir. Her deklare bir öncekinden deklare merdivenine göre daha yukarıda olmalıdır. Saat yönünde dönerken her oyuncu sıra kendine geldiğinde deklare verebilir veya pas geçebilir. Art arda üç pas geçilince arttırma biter. Son deklare kontrat olur ve kontratın rengini arttırmayı kazanan çiftte ilk söyleyen oyuncu deklaran olur.”

Alıştırma Yedi: partskor ve zon için löve değerleri

Giriş

“Almayı taahhüt ettiğiniz sayıda löveyi alınca siz puan alırsınız. Alamazsanız, rakipleriniz puan alır.”

Talimatlar

Zaman kalmamışsa, öğrencilere kitaplarını okuyup bunu öğrenmelerini söyleyebilirsiniz.
“Altıdan fazla löve almak için taahhüt edilen ve alınan löveler için kazanılacak puanlar:
·       Trefli ve karoda 20 puan.
·       Kör ve pikte 30 puan.
·       Sanzatuda ilk löve için 40 daha sonraki löveler için 30 puan.
“Onuncu alıştırmadaki kontratların löve değeri ne olur?”

         1) 2♠                   2) 4♥                   3) 4♠
         4) 5♣                   5) 3♦          6) 1♥
         7) 3SA       8) 4♣                   9) 5♦


Takip

Sorunun cevaplarını konuşun.

Netice

Deklare edilip kazanılan her löve için puan verilir. Puanlar 100 veya daha fazla olursa ‘zon primi’ denen fazladan puan verilir. Burada bir incelik vardır. Zon primini almak için gerekli löveleri almak yeterli değildir, bu seviyeyi deklare etmiş olmak gerekir. Bunun  nasıl yapılacağını bir sonraki derse göreceğiz.”

Konuşulan yeni bilgileri özetleyerek dersi bitirin. Fazla detaya girmeyin. Öğrencilere kitaplarına bakmalarını söyleyin. Orada her türlü bilgi var.

ÖRNEK ELLER

Alıştırma Sekiz: Deklarasyon

Giriş

Son alıştırmada kozu ben söylemiştim. Bu defa siz ortağınızla konuşarak kozu kararlaştıracaksınız.”

Bu arada borda hazırladığınız bir numaralı eli masaya koyun ve şöyle deyin: “Kartları borddan alın. Bordlar elleri muhafaza etmek için kullanılır. Turnuvada her masanın aynı elleri oynamaları için masadan masaya dolaştırılırlar. Her borda dağıtanın kim olduğu yazılıdır.”

                                     A 94
Dağıtan Kuzey           A 7 6
                                  9 6 
                                  A J 9 6 3

    7 3                                      6 2
                                  J 10 9                                8 4 3 2
  K Q J 4 3                                A 7
2
   Q 5 2                                      ♣K 10 7

                                  K Q J 10 8 5
                                  K Q 5
                                            10 8 
                                  8 4




Deklarasyon

“Oynamaya başlamadan önce, her çift ortağı ile konuşarak bir kozda mı yoksa sanzatuda mı oynamanın daha iyi olacağında anlaşırlar. Çiftin anlaşması şarttır.
“Kuzey ve Güney en çok hangi rengi beğenir? (pik) Bu rengi önce kim önerir? (Güney) Kuzey ve Güneyin bu renkte anlaşmalarının faydası nedir? (Kuzeyde yalnız üç tane pik vardır ve pikin koz olmasını kabul etmekte zorlanabilir.)
“Kuzey kaç löve alacağını tahmin eder? (üç.) Güney kaç lve alacağını tahmin eder? (altı veya yedi.) Kuzey ve Güneyin alacaklarını tahmin ettiği lövelerin sayısı kaçtır? (dokuz veya on.)
“Doğu Batının en çok beğendiği renk hangisidir? (Karo.) Bunu önce kim önerir? (Batı)
“Doğu kaç löve almayı ümit eder? (bir veya iki.)Batı kaç löve almayı ümit eder? (Üç veya dört) Doğu Batının almayı ümit ettiği löve sayısı kaçtır? (dört veya altı)
“Hangi çift daha fazla löve alacağını tahmin etti? (K-G) Normal olarak kontrat ne olur? (3♠ veya 4♠)

Talimatlar
“Siz ortağınızla karşılıklı olarak hangi rengi koz olarak seçeceğinizi konuşacaksınız. As, rua dam gibi kart ismi söyleyemezsiniz, kaç kartınız olduğunu da ifade edemezsiniz. ‘Körleri beğeniyorum’ diyerek başlayabilirsiniz. Ortağınız başka bir renk önerirse, siz ‘Körleri hakikaten çok beğeniyorum’ diye ısrar edebilirsiniz. Ortağınız başka renkleri önermeye devam ederse daha ısrarcı olabilirsiniz. ‘Hatırım için körlerin koz olmasını kabul et’ gibi!  Ne olursa olsun ortağınızla bir renk üzerinde anlaşmanız şarttır. Herkes aynı zamanda konuşabilir.”

Öğrenciler, diğer çiftin konuşmalarını duyduklarını ve bunun da onların konuşmalarını etkilediğini söyleyebilirler. İki tarafın da aynı avantaja sahip olduğunu onlara hatırlatın. Öğrenciler kız ve büyük kartları fazla olan rengi mi yoksa uzun ama zayıf olan rengi mi seçeceklerini bilemediklerini söyleyebilirler. En uzun rengi seçmelerinin doğru olacağını söyleyin.

“Her çift kozda anlaşınca, o renk koz olduğu takdirde kaç löve alacaklarını tahmin etsin. Hangi çiftin daha fazla löve almayı ümit ettiğini belirleyin.”

Takip

         “Kartlarınızı önünüze masaya açık olarak koyun. Dört ele bakalım.”

Kuzey ve Güney, pik koz olmak üzere dokuz veya on löve alacaklarını tahmin eder. Doğu ve Batı karo koz olunca beş veya altı löve almayı ümit eder.

“Daha fazla löve alacağını söyleyen çift kozu seçme hakkı kazanır. Kaç löve alacaklarını tahmin ediyorlar ise o kontrat olur. Kontrat onların rengi koz olarak oynanır ve çift tahmin ettikleri sayıda löve kazanmaya gayret eder.
“Bu elde deklarasyondaki arttırmayı Kuzey Güney kazanır zira onlar koz kendi renkleri olunca Doğu Batının kendi renkleri koz olunca alacaklarını ümit ettiklerine göre daha fazla löve almayı planlıyorlar.”

Netice

“Deklarasyonun gayesi kozu tespit etmektir. Ortağınızla konuşarak size fırsat verilirse hangi rengi koz yapacağınıza karar vermeye çalışmanızla başlar. Çift için en iyi rengi her iki ortak beğenmeyebilir. Anlaşmaya varmak, nazik bir işlemdir ama konuşarak ortağınızın fikirlerini öğrenmenizi ve sizin tercihlerinizi ona iletmenizi sağlamak gerekir.
“Kozu belirlerken ikinizde toplam en az sekiz kart olan bir rengi seçmelisiniz.”

Alıştırma Dokuz: Oyun

Giriş
“İki çift de koz üzerinde anlaşınca, el oynanır. Bu elde Kuzey Güney arttırmayı kazandılar ve koz olarak pik söylendi. Farz edelim işi biraz zorlaştırmak için, 13 lövenin 10 tanesini kazanacaklarını tahmin etmiş olsunlar. Şimdi briç elinin nasıl oynandığını göreceğiz.”

Talimatlar
“Koz olan rengi ilk defa kim söylemişti? (Güney) Güney deklaran olacak. Deklaranın solundaki oyuncu, burada Batı, atak eder. Şimdi bir yenilik! Deklaranın ortağı (Kuzey) yer olur ve batı atak ettikten sonra, yerin eli masaya kolanlar halinde açılır. Koz rengi kural olarak yerin sağına deklaranın soluna konur. Deklaran iki taraftan da kartları oynar ve mümkün mertebe fazla löve yapmaya çalışır.
“Deklaran masadan uzanarak yerin kartlarını oynamaz, ortağına hangi kartın oynanacağını söyler. Mesela, deklaran ‘ortak lütfen karo altılıyı oyna.’ Der. Bazen yalnız, karo veya altılı demek yeterli olabilir.
“Şimdi kontratı oynayalım ve Güney pik koz olmak üzere mümkün mertebe fazla löve almaya çalışsın.”
Öğrencilerin eli oynamasına nezaret edin. Güney muhtemelen 10 löve alır ama bu önemli değildir. Mühim olan yer ve deklaran olarak bir elin tam oynanmasıdır.

Takip
“Deklaran kaç löve aldı? Kuzey Güneyin almayı taahhüt ettiği sayı bu muydu? (10) Deklaran kontratını yaptı mı? Yoksa rakipler (yani defans) kontratı batırdı mı?”

Buradaki fikir, deklaran yer, defans, kontrat gibi kelimeleri takdim etmektir.

Netice
“Bir el oynamadan önce oyuncular karşılıklı konuşarak kontratı kararlaştırırlar. Deklaran koz olan rengi (veya sanzatuyu) ilk defa öneren oyuncudur. Deklaranın solundaki oyuncu bir kart atak ederek oyunu başlatır. Deklaranın ortağına yer denir; yerin kartları masya açılır. Deklaran iki eli de oynayarak kontratı yapmak için gerekli löveleri yapmaya çalışır.

Alıştırma On: Bir eli deklare edip oynamak

Giriş

         “Kozu tespit etmek kolay olmayınca ne olacağını görelim.”

Bu aşamada hazırlanmış ikinci elin bordunu masalara dağıtın.

Dağıtan: Kuzey                                 J 5 2
                             K Q J 8
                                9 3
                               10 8 6 4

                           A K 8                                                      ♠ 9 7 3
                            10 7 5                                    A 9 3
                            A K Q                                         7 5 4 2
                            9 5 3 2                                        ♣A K Q

                               Q 10 6 4
                               6 4 2
                               J 10 8 6
                               J 7



Deklarasyon

“Kuzey ve Güneyin koz yapmak isteyeceği bir renk var mı? (Hayır) Doğu ve Batının koz yapmak isteyeceği bir renk var mı? (Hayır) Ortaklar koz renginde anlaşamazlarsa kontratı nerede oynamalıdırlar? (sanzatu)
“Kuzey kaç löve alacağını düşünür? (iki veya üç) Güney kaç löve alacağını düşünür? (belki bir) Kuzey Güneyin almayı tahmin edebildiği löve kaçtır? (üç veya dört) Doğu kaç löve alacağını tahmin eder? (dört) Batı kaç löve alacağını tahmin eder? (beş) Doğu Batının almayı tahmin ettiği löve sayısı kaçtır? (dokuz)
“Hangi çift daha fazla löve almayı tahmin ediyor? (D-B) Kontrat ne olmalıdır? (3SA)

Oyun

“Sanzatuyu hangi ortak önermiştir? (Doğu veya Batı) Bu oyuncu deklaran olur.
“Deklaranın solundaki oyuncu ilk löveye atak eder. (ilk kartı oynar) Deklaranın ortağı (yer) elini masaya açar. Deklaran mümkün olduğu kadar fazla löve kazanmaya çalışır.”

Talimatlar

          “Kozu tespit etmek için daha önceki alıştırmada yaptığınızı tekrar edin.”

Öğrenciler birkaç dakika uğraşsınlar.

         “Koz tespitinde sıkıntı yaşamış olmalısınız. Dört ele de bakalım. Kartlarınızı önünüze yer gibi masaya açın.
“Kozu tespit ederken iki elde toplam sekiz kart olmasını arzu edersiniz. Bir çiftte sekiz kartlı renk var mı? (hayır.) Kozda anlaşamayınca nerede oynamak istersiniz? (sanzatu) Bu elde Kuzey Güney kaç löve almayı ümit eder? Ya Doğu Batı?

Öğrenciler Doğu ve Batının toplam dokuz löve alacağı konusunda mutabakata varmalıdırlar.

“Doğu mu Batı mı önce sanzatuyu önerdi? (emin değillerse Batıyı teklif edin.) Bu oyuncu deklaran olacak şekilde eli sanzatu kontratında oynayalım. Doğu ve Batının dokuz löve almayı taahhüt ettiğini kabul edelim.”

Eli oynasınlar. Batı, dokuz löve almakta zorluk çekmemelidir ama kaç löve alması önemli değildir. Alıştırmanın esas gayesi, deklaran ve yer nosyonlarını tekrar hatırlatmak ve kontratın bazen sanzatuda oynanabileceği fikrini öğrencilerin aklına yerleştirmektir.

Takip

“Artık briç oyuncularına benzediniz. Yerin kartları da masaya açılmış, şahane bir manzara. Oyunun mekaniği hakkında sorularınız var mı?”

Öğrenciler birkaç şey söyleyebilir. Bu fırsattan istifade, herkesin bir elin oynanmasında iki aşama olduğunu anlamasını sağlamaya çalışın: önce kontratı belirlemek için arttırma, daha sonra kontratı gerçekleştirmek için kartları oynamak.

Netice

“Briç hakkında fikriniz olmaya başladı zannederim. Deklarasyon ve kart oyunundan oluşan bir oyundur. Deklaran, yer ve defans oyuncuları vardır.
“Şimdiye kadar arttırmayı yapış şeklimiz kaos halindeydi. Ya iki taraf ta aynı sayıda löve almayı taahhüt ederse? Kozu kim belirleme hakkını kazanır? Deklarasyon lisanına geçip daha düzgün bir müzayede ortamına geçme zamanı geldi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder